mandag den 15. september 2014

En dejlig gryde


Jeg har endelig fået mig en støbejernsgryde! Og så har den en helt fantastisk smuk rød farve.
Det er af mærket Pyrex, ja dem med fadene, som mine forældre har sparet sammen til og købt i Bilka til ingen penge. 

Så nu skal jeg også debutere med "Verdens Bedste Brød", som Max bragte til Danmark for efterhånden længe siden.
Imens dejen hæver (prøver mig for første gang frem med en økologisk gær fra Skærtoft Mølle),
så vil jeg lægge min første opskrift på den her blog. Egentlig skal man, med denne opskrift, bruge en tagine. Men da pengene og pladsen på mit kollegieværelse er små, så må man drømme sig til en kandidat og eget køkken. Og så kan man prøve at trylle en skorsten i sølvpapir. Men en gryde som min fungerer egentlig også helt ok. Retten er modificeret af en, tilsyneladende, gammel Mad og Venner-opskrift. Jeg prøvede den af i weekenden, hvor den stod på stor fest i kollegiekøkkenet. Denne opskrift er dog til 4 personer

Marokkansk Kylling à la TDC
En klat smør  + olivenolie
1 spsk stødt gurkemeje
1 spsk stødt spidskommen
1 spsk tørrede koriander
1 håndfuld kardemommekapsler
1 håndfuld fennikelfrø
En hel kylling, parteret i 8 stk. el. evt. blot under- og overlår (såkaldt lårmix), ca. 1500 g
1 stort løg, eller 2 små - hakket i tynde skiver
1 kinesisk 1-fedshvidløg - hakket
1 chili, vurder selv styrke, snit og fjern frøstole
Evt. 1/2 squashgræskar
2 blommetomater, skåret i tern
1 dl hønsebouillon
1 økologisk appelsin
75 g udblødte, kogte kikærter
1 stor håndfuld abrikoser
1 håndfuld nigellafrø

Frisk, snittet persille og/eller koriander til servering

Salt og peber før, under og efter

Smør smeltes og tilsættes olie i en stor gryde. Kyllingen brunes i olien sammen med krydderier, imens appelsinskallen rives og saften presses. Herefter tilsættes løg, hvidløg og squashgræskar - du kan tilføje mange forskellige grøntsager, de skal blot enten mørne retten eller være relativt faste.
Saft, skal, bouillon og tomater tilsættes. Kyllingen småbobler under låg i 30 minutter. Herefter tilføjes kikærter og abrikoser i 4-5 minutter, hvor retten varmes igennem.
Serveres med pandebrød eller din bedste couscoussalat. Evt. en yoghurtdip med mynte og agurketern. 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar